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Maurizio Donzelli. L'insieme vuoto

Curated by Gabriele Salvaterra

09.04 – 23.07.2022 Marignana Arte, Venice

L’insieme vuoto rimanda a un concetto elaborato dal filosofo e critico d’arte Federico Ferrari per cercare di definire lo statuto di un certo tipo di immagine, in bilico tra presenza e assenza, finito e infinito, immanenza e trascendenza, zero e tutto. “L’insieme vuoto rinvia a un concetto paradossale. Si tratta, infatti, di un insieme che non ha elementi ed è quindi composto di nulla, ma che, in quanto insieme, è qualcosa”.

In una dinamica contrastante, dove l’oggetto artistico si situa in uno spazio indefinito tra i poli di chiarezza ed evanescenza, Maurizio Donzelli porta avanti in questa mostra personale la sua autonoma ricerca, volta in primo luogo a risvegliare lo sguardo dell’osservatore. Questi, attraverso le opere esposte, è invitato a interrogarne il mistero a dispetto dell’evidenza della loro presenza, per provare a raggiungere quell’oltre continuamente sfuggente su cui si fondano le ragioni dell’esperienza estetica più profonda.

Sempre per Ferrari, infatti, anche “lo sguardo deve essere pensato come l’insieme vuoto della visione, come quell’orizzonte, aperto e chiuso allo stesso tempo, che sta alla base di ogni visione possibile”. Questa lettura, pur nell’indipendenza con cui Donzelli ha costruito il suo percorso, diventa illuminante nel chiarire le ragioni della pratica di un artista che ha costantemente privilegiato l’elemento relazionale dell’opera con il fruitore, piuttosto che la sua autonomia formale.

All’interno della mostra – la seconda personale di Donzelli presso Marignana Arte, affiancata da un’intensa collaborazione in progetti collettivi – l’occasione di incontro estetico viene offerta da una serie inedita di opere intitolate Reds, dove tracciati curvilinei seducenti si lasciano rincorrere dall’occhio, tra sovrapposizioni e nascondimenti, fissandosi sulle tonalità espressive dei gialli, dei rossi, dei blu, dei bianchi e dei neri. Forme che possono richiamare vasi sanguigni, radici, auree spirituali, traiettorie o percorsi sotterranei ma che prediligono una condizione sospesa tra referenza e astrazione. Accanto ad essi vengono presentati degli arazzi che testimoniano l’interesse dell’artista per le contaminazioni tra arti visive e arti applicate, assieme alla capacità dimantenere la sua poetica intensa e presente a prescindere dal medium specifico in cui si concretizza.

Tra le opere presentate, un lavoro scultoreo della serie degli Aleph rilancia, poi, attraverso l’espediente dei mirrors, la paradossale concomitanza di vuoto e totalità che da sempre coinvolge la ricerca di Donzelli e che continuamente viene riproposta al fruitore.
Secondo l’omonimo racconto di Jorge Luis Borges, l’Aleph sarebbe, infatti, quel “luogo dove si trovano, senza confondersi, tutti i luoghi della terra, visti da tutti gli angoli”. Allo stesso modo l’intento della mostra è quello di farsi insieme vuoto: uno spazio di possibilità per certi versi assente che riesca a evocare una pienezza esperienziale.

Scarica il comunicato stampa

The empty set refers to the concept developed by philosopher and art critic Federico Ferrari to define the status of a certain type of image, poised between presence and absence, finite and infinite, immanence and transcendence, nothing and everything. “The empty set refers to a paradoxical concept. It is, in fact, a whole that has no elements and is therefore composed of nothing, but which, as a whole, is something”.

In a contrasting dynamic, where the artistic object is located in an indefinite space between the poles of clarity and evanescence, Maurizio Donzelli carries on his autonomous research in this personal exhibition, aimed primarily at awakening the observer’s gaze. The latter is thus invited to question the mystery of the works on display, in spite of the evidence of their presence, in an attempt to reach that persistently elusive beyond on which the reasons for a deeper aesthetic experience are based.

According to Ferrari, “the gaze must be thought of as the empty set of the vision, like that horizon, open and closed at the same time, which is the basis of every possible vision”. This perspective, despite the independence of Donzelli’s research, becomes essential in clarifying the reasons behind the practice of an artist who has constantly privileged the relational element of the work with the user, rather than its formal autonomy.

In the exhibition – Donzelli’s second solo show at Marignana Arte, accompanied by an intense collaboration in collective projects – the opportunity for an aesthetic encounter is offered by an unprecedented series of works entitled Reds, where seductive curvilinear layouts can be chased by the eye, between overlapping and hiding, focusing on the expressive shades of yellow, red, blue, white and black. Shapes that recall blood vessels, roots, spiritual auras, trajectories, or underground paths, but that favour a condition suspended between reference and abstraction. Beside them, the exhibition’s tapestries testify to the artist’s interest in the contamination between visual and applied arts, together with the ability to keep his poetics intense and present regardless of the specific medium through which it is conveyed.

Among the exhibited works, a sculptural piece from the Aleph series revives, through the expedient of mirrors, the paradoxical concomitance of emptiness and fullness that has always played a pivotal role in Donzelli’s research and that is consistently proposed to the viewer.
According to the homonymous story by Jorge Luis Borges, the Aleph is, in fact, that “point in space that contains all other points. Anyone who gazes into it can see everything in the universe from every angle simultaneously, without distortion, overlapping, or confusion”. Likewise, the intent of the exhibition is to become an empty set: a space of possibility that is absent to some extent but that is also able to evoke an experiential fullness.

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Maurizio Donzelli, L'insieme vuoto, exhibition view, Marignana Arte, Venezia. © Enrico Fiorese
Maurizio Donzelli, L'insieme vuoto, exhibition view, Marignana Arte, Venezia. © Enrico Fiorese
Maurizio Donzelli, L'insieme vuoto, exhibition view, Marignana Arte, Venezia. © Enrico Fiorese
Maurizio Donzelli, L'insieme vuoto, exhibition view, Marignana Arte, Venezia. © Enrico Fiorese
Maurizio Donzelli, L'insieme vuoto, exhibition view, Marignana Arte, Venezia. © Enrico Fiorese
Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 192x133 cm. © Enrico Fiorese
Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 192x133 cm. © Enrico Fiorese
Aleph # III, 2021, mixed media in wooden box and mirrors, 54x51x51 cm
Aleph # III, 2021, mixed media in wooden box and mirrors, 54x51x51 cm. © Enrico Fiorese
Reds, 2021, acrylic on board, 59x62x8 cm, detail
Reds, 2021, acrylic on board, 59x62x8 cm, detail. © Enrico Fiorese
Mirror #0122, 2021, mixed media in wooden box, 64,7x49,8x8 cm, detail
Mirror #0122, 2021, mixed media in wooden box, 64,7x49,8x8 cm, detail. © Enrico Fiorese
Braman, 2015, tapestry (wool, cotton, silk), 70x195 cm. © Enrico Fiorese
Braman, 2015, tapestry (wool, cotton, silk), 70x195 cm. © Enrico Fiorese
Left: Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 192x133 cm. Right: Bosch, 2014, tapestry (wool, cotton, silk), 60x146 cm. © Enrico Fiorese
Left: Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 192x133 cm. Right: Bosch, 2014, tapestry (wool, cotton, silk), 60x146 cm. © Enrico Fiorese
Reds #0821, 2021, acrylic on board, 153x112,5x7 cm. © Enrico Fiorese
Reds #0821, 2021, acrylic on board, 153x112,5x7 cm. © Enrico Fiorese
Mirror #1121, 2021, mixed media in wooden box, 42,7x47,3x8 cm, detail
Mirror #1121, 2021, mixed media in wooden box, 42,7x47,3x8 cm, detail. © Enrico Fiorese
Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 120x95 cm, detail
Arazzo Giardino, 2012, tapestry (wool, cotton, silk), 120x95 cm, detail. © Enrico Fiorese
Reds, 2021, acrylic on board, 59x62x8 cm. © Enrico Fiorese
Reds, 2021, acrylic on board, 59x62x8 cm. © Enrico Fiorese